Hammassärky

• Artikkelin kirjoittaja:
  • Artikkelia viimeksi muokattu:12 kesäkuun, 2024

Hammas­särkyä voi aiheuttaa moni eri tekijä

Hammassärkyä voi aiheuttaa moni eri tekijä, hampaassa voi olla kariesta, ientulehdus, hampaan sisäinen infektio, tapaturma, purenta voivat aiheuttaa erilaisia kipuja ja särkyjä hampaisiin. Suun limakalvoilla voi lisäksi oireilla myös jokin muu sairaus tai infektio.

Karies ja ientulehdus hammassäryn aiheuttajina

Karies on bakteerien aiheuttamaa hampaan kovakudoksen tuhoutumista, joka voi johtaa hampaan ytimen tulehdukseen ja hyvin voimakkaaseenkin hammassärkyyn. Särky on hyvin yksilöllistä, toisilla pienetkin reiät hampaissa oireilevat voimakkaammin, joillakin syväkään reikä ei välttämättä oireile lainkaan.

Ientulehdus voi aiheuttaa kipua, särkyä ja esimerkiksi verenvuotoa. Ientulehdus on suussa elävien bakteerien aiheuttama hampaita ympäröivien pehmytkudosten tulehdus, joka voi oireilla verenvuotona hampaita harjatessa tai esimerkiksi langatessa. Pitkälle edetessään ientulehdus voi johtaa hampaiden kiinnityskudoskatoon ja lopulta jopa hampaan tai hampaiden menettämiseen.

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Nuori nainen pitää kättä poskella hammasäryn vuoksi.
Hammassäryn syy kannattaa aina selvittää hammaslääkärissä.

Myös purenta voi aiheuttaa hammassärkyä

Purenta voi aiheuttaa voimakkaitakin hammassärkyjä. Esimerkiksi mikäli purentasi ei ole tasapainossa, tai mikäli epäilet purevasi hampaitasi yhteen, se voi aiheuttaa kipua ja oireita hampaistoon. Mikäli esimerkiksi on viitteitä purentaongelmasta ja infektioperäistä syytä ei hammassärylle löydy, voi herätä epäilys purentaperäisestä särystä. Hampaan voi puremalla jopa tappaa tai purra halki, mikä voi johtaa hampaan menettämiseen. Hampaiden voimakas yhteenpureminen, bruksismi, voi lisäksi aiheuttaa lihas- ja leukaniveloireita ja esimerkiksi päänsärkyjä. Purentaperäisistä vaivoista kannattaa aina keskustella hammaslääkärin kanssa.

Myös erilaiset virukset, bakteerit, sienet ja yleissairaudet voivat aiheuttaa kipua, oireita tai muutoksia muualla suun limakalvoilla.

Hammassäryn syy kannattaa aina selvittää hammaslääkärissä ja hoitaa tilanteen mukaan. Ensiapuna voi käyttää särkylääkkeitä, esimerkiksi tavanomaisia tulehduskipulääkkeitä mikäli niitä voi muuten oman terveytensä ja mahdollisten lääkitystensä puolesta syödä. Mikäli säryn lisäksi on yleisoireita tai esimerkiksi turvotusta, on tilanne syytä tutkia ja hoitaa kiireellisesti päivystyksellisenä. Hammasperäiset infektiot voivat pahimmillaan uhata henkeä ja terveyttä.

Särkeekö hammasta?

Soita meille tai varaa aika verkossa.

Puhelin: 010 7399 111 (pvm/mpm)

Aukioloajat voi katsoa täältä.

Ville Saarenpää, puoliprofiilikuva.