Parodontiitti

• Artikkelin kirjoittaja:
  • Artikkelia viimeksi muokattu:21 helmikuun, 2024

Parodontiitti – mikä se on ja mitä se tekee?

Parodontiitti on hampaan kiinnityskudoksen tulehdus. Edetessään se tuhoaa hampaiden kiinnityskudoksia, ja voi tuhota sekä pehmytkudoksia että luuta hampaan juuren ympäriltä. Parodontiitti voi edetä nopeasti ja oireilla, mutta usein se etenee hitaasti ja vähäisin oirein jolloin sitä ja sen etenemistä voi olla itse vaikea havaita. Pitkälle edetessään oireet alkavat olla ilmeisempiä, hampaisiin voi tulla liikkuvuutta, hengitykseen hajua ja hampaita voi jopa irrota niiden kiinnityskudoksen tuhouduttua.

Hoitamaton ientulehdus voi johtaa parodontiittiin. Ienverenvuoto on yleisimpiä ientulehduksen oireita. Verenvuotoa voi ilmentyä esimerkiksi hampaita harjatessa, syödessä tai spontaanisti.

Jotkin yleissairaudet, kuten diabetes voivat altistaa parodontiitille. Tupakointi kasvattaa parodontiitin ja sen pahenemisen riskiä. Tupakoinnin lopettaminen onkin erittäin tärkeä osa myös iensairauksien ennaltaehkäisyä ja hoitoa.

Parodontiitilla on myös muita terveydellisiä riskejä. Hoitamaton parodontiitti voi altistaa sydän- ja verisuonisairauksille ja heikentää esimerkiksi diabeteksen hoitotasapainoa.

Hammaslääkäri tutkii ja suunnittelee parodontiitin hoidon yhdessä potilaan kanssa. Potilaan omahoito ja hyvä suuhuygienia on äärimmäisen tärkeä osa hoidon onnistumista. Hoito perustuu bakteeripeitteiden ja bakteereille sopivien olosuhteiden poistamiseen. Hoidon onnistumista täytyy seurata, ja hoitotulosta ylläpitää, sekä ennaltaehkäistä vastaavia ongelmia jatkossa.

Tupakoiva nuori mies. Tupakointi on parodontiitin riskitekijä.
Tupakointi lisää riskiä parodontiittiin ja sen pahenemiseen.

Parodontiitti voi olla salakavala sairaus, joka on kuitenkin useimmiten hoidettavissa hyvään tasapainoon.

Mietityttääkö parodontiitti tai muut suun ongelmat?

Soita ja kerro suun terveyteen liittyvä ongelmasi, niin katsotaan miten voisimme auttaa!

Puhelin: 010 7399 111 (pvm/mpm)

Aukioloajat voi katsoa täältä.

Ville Saarenpää, puoliprofiilikuva.